Asigurare de bunuri pe perioada transportului, Cargo
- Asigurare Cargo vs Asigurare CMR
- Polite pe un singur transport
- Polite pe un an intreg
- Reduceri pentru marfa transportata cu un singur vehicul
Polita cargo poate fi incheiata ca o polita individuala, adica pentru un singur transport, acoperirea riscurilor fiind delimitata in timp si spatiu conform contractului, sau poate fi incheiata tip abonament, pe o anumita perioada de timp, de obicei 12 luni, acoperind riscurile tuturor transporturilor efectuate in perioada de asigurare conform conditiilor contractuale.
Este valabila pentru transporturi de toate tipurile: terestru, aerian, maritim sau combinat.
Riscurile acoperite de aceasta polita de asigurare se impart de majoritatea societatilor de asigurari in trei tipuri, in functie de riscurile acoperite:
-
- Cea mai restransa, care acopera doar anumite riscuri numite in polita, de obicei riscuri legate de daune suferite de mijlocul de transport: incendiu sau explozie, esuarea, rasturnarea sau scufundarea navei/ambarcatiunii, coliziunea sau contactul navei sau mijlocului de transport cu orice obiect extern, altul decat apa, rasturnarea sau deraierea mijlocului de transport terestru, descarcarea marfii intr-un port de refugiu.
- Un alt tip de polita va acoperi riscurile de pierdere si/sau avariere a bunurilor transportate, in legatura cu evenimente care afecteaza mjlocul de transport precum si incarcare-descarcare si evenimente naturale: pe langa riscurile amintite anterior, acopera si: cutremur, eruptie vulcanica, trasnet, daune produse prin intrarea apei de mare, lac sau rau in ambarcatiune, mijloc de transport sau loc de depozitare, dauna totala a oricarui pachet cazut peste bord sau scapat in timpul incarcarii sau descarcarii mijlocului de transport .
- Cea de a treia varianta este cea mai cuprinzatoare si acopera toate riscurile in afara de cele excluse in mod explicit din polita
-
- pagube produse prin comportamentul necorespunzator intentionat al asiguratului;
- uzura normala a marfii asigurate;
- ambalarea, incarcarea, legarea si stivuirea necorespunzatoare a marfii pe mijlocul de transport, daca este efectuata de asigurat
- neindeplinirea obligatiilor financiare sau insolvabilitatea proprietarilor, administratorilor sau operatorilor mijlocului de transport
- nepotrivirea mijlocului de transport sau starea de nefunctionalitate corespunzatoare,daca aceasta era cunoscuta de asigurat;
- viciul propriu sau natura marfii asigurate
- intarzierea livrarii
- utilizarea armelor nucleare sau contaminarea radioactiva, razboi, turbulari civile, greve, acte de terorism etc.
Prima poate fi mai mare in cazul transporturilor care presupun mai multe mijloace de transport deoarece marfa poate suferi deteriorari in timpul descarcarii si reincarcarii.
In cazul transportului pe apa, prima se poate micsora daca marfa va fi depozitata in cala navei si poate fi mai mare daca este depozitata pe punte.
Acoperirea riscului de furt se incheie de obicei la solicitarea asiguratului si se plateste o prima suplimentara. Majoritatea societatilor de asigurare considera fransiza obligatorie pentru acoperirea riscului de furt.